Blog; Ashtanga Yoga

Over Ashtanga Yoga raak ik niet uitgepraat, deze vorm van yoga heeft zoveel aspecten op mentaal en lichamelijk gebied. Tegelijkertijd is bijna niet uit te leggen wat Ashtanga Yoga met je doet.

Voor een buitenstaander lijkt deze vorm van yoga op het doen van lichamelijke rek en strek oefeningen, maar wanneer iemand dan de bijbehorende ujjayi ademhaling hoort(het ademen met geluid, ook wel oceaan ademhaling genoemd) wordt het al wat vager, wat zweveriger. Wanneer je dan ook nog de openings mantra in het Sanskriet hoort kan ik me best voorstellen dat het, wanneer je er verder niets van af weet, je enorm afschrikt

Ademhaling

Maar juist die ademhaling is de belangrijkste oefening in de hele Ashtanga Yoga practice. Je adem vertelt je hoe jij je voelt, je adem vertelt je hoe jij kijkt naar jezelf. Vaak duidt bijvoorbeeld een snelle, harde ademhaling op iemand die kritisch naar zichzelf kijkt, die niet gauw tevreden is over zichzelf. Voor wie het allemaal nog wat beter moet. Zodra je deze adem zachter, rustiger en dieper maakt gaat je mind (het engelse woord mind klinkt in deze context beter dan het Nederlandse geest) ook wat zachter voor jezelf worden. Wanneer je zachter naar jezelf wordt, dus ook minder kritisch naar jezelf, leer je ook om minder kritisch naar anderen te zijn. En dan zal je ineens zien dat die ander ook een mens is met een eigen verhaal, die net als jij, alleen maar gelukkig wil zijn. Door yoga verander je niet de wereld, maar degene die kijkt ziet de wereld met een andere blik.

Bewegen

In Ashtanga Yoga beweeg je op het ritme van die ujjayi ademhaling. Deze ademhaling die er niet alleen voor zorgt dat je zachter voor jezelf gaat worden, maar die er ook voor zorgt dat je zenuwstelsel kalmeert. Je zenuwstelsel heeft als het ware 3 standen; een ruststand waarin je ontspannen bent en blijdschap, liefde en verdriet kunt voelen. Een actiestand waarin je lichaam zich klaar maakt om te vechten en/of te vluchten en emoties tijdelijk worden geblokkeerd. En een verdoofde stand, waarin je bent bevroren, je lusteloos voelt en weinig energiek. Deze laatste 2 standen zijn standen die je beschermen tegen gevaar. Je lichaam kan dus in een van deze twee laatste standen blijven door een trauma. Het woord trauma klinkt als een heftige nare gebeurtenis, maar is niets meer dan een gebeurtenis die niet door het lichaam verwerkt, niet doorvoeld is. Dit kunnen best kleine trauma’s zijn. Wanneer jij vroeger bijvoorbeeld hebt geleerd om vooral niet te voelen en niet te zeuren en maar door te gaan, slaat het lichaam deze trauma’s op. Of het dus een groot trauma is of vele kleine trauma’s samen, op een gegeven moment wordt het voor je lichaam steeds moeilijker om terug te gaan naar die eerste ruststand van het zenuwstelsel. Tel daarbij ook nog eens op dat we vandaag de dat ook nog de hele dag ‘aan’ staan door WhatsApp, sociale media enz. en je lichaam blijft in die 2e of de 3e stand.
Het doen van de houdingen van de Ashtanga Yoga, je lichaam op het ritme van je ademhaling bewegen, zorgt ervoor dat je zenuwstelsel dus kalmeert en dat je ruimte maakt in je lichaam. Ruimte zodat deze trauma’s doorvoelt kunnen worden en hierdoor oplossen. Het kan dus voorkomen dat je tijdens het doen van Ashtanga Yoga plots overmand wordt door verdriet of andere emoties. Door te blijven bewegen, te blijven ademen en het verdriet, de woede, pijn of wat dan ook de ruimte te geven om aanwezig te mógen zijn geef je dat trauma de ruimte die het, destijds al, verdiende. Vaak weet je tijdens zo’n moment niet de reden waarom je je zo voelt en dat is ook helemaal niet belangrijk. Uiteindelijk stap je na je yogales opgelucht je mat af, letterlijk en figuurlijk weer een beetje lichter.

Dit is dan nog maar een klein onderdeel van Ashtanga Yoga, er is nog zo veel te vertellen over bijvoorbeeld de weerstand die je lichaam en geest gaan geven wanneer je yoga echt gaat voelen, de filosofie achter deze prachtige yogavorm, de adem enzovoort.

Wil je nog wat meer weten over trauma of over welk effect je verleden, je opvoeding, op je lichaam heeft? De boeken The body keeps the Score (Traumasporen) van Bessel van der Kolk en When the body says No (Wanneer het lichaam Nee zegt) van Gabór Mate zijn beide aanraders.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *