Blog; Ashtanga Yoga

Over Ashtanga Yoga raak ik niet uitgepraat, deze vorm van yoga heeft zoveel aspecten op mentaal en lichamelijk gebied. Tegelijkertijd is bijna niet uit te leggen wat Ashtanga Yoga met je kan doen.

Voor een buitenstaander lijkt deze vorm van yoga op het doen van lichamelijke rek en strek oefeningen, hoor je de opening mantra in het Sanskriet die aan het begin van de les gezongen wordt, komt het al wat vager, wat zweveriger over. Wanneer je dan ook de bijbehorende ujjayi ademhaling hoort (het ademen met geluid, ook wel oceaan ademhaling genoemd) kan ik me best voorstellen dat het je, wanneer je er verder niets van af weet, enorm afschrikt.

Ademhaling

Juist die ujjayi ademhaling is de belangrijkste oefening in de hele Ashtanga Yoga practice. Je adem vertelt je hoe jij je voelt, je adem vertelt je hoe jij kijkt naar jezelf. Vaak duidt bijvoorbeeld een snelle, harde ademhaling op iemand die kritisch naar zichzelf kijkt, die niet gauw tevreden is over zichzelf. Voor wie het allemaal nog wat beter moet. Zodra je deze adem zachter, rustiger en dieper maakt gaat je mind (het Engelse woord mind klinkt in deze context beter dan het Nederlandse geest) ook wat zachter voor jezelf worden. Wanneer je zachter naar jezelf wordt, dus ook minder kritisch naar jezelf, leer je ook om minder kritisch naar anderen te zijn. En dan zal je ineens zien dat die ander ook een mens is met een eigen verhaal, die net als jij alleen maar gelukkig wil zijn. Door yoga verander je niet de wereld, maar degene die kijkt ziet de wereld met een andere blik.

Zenuwstelsel

In Ashtanga Yoga beweeg je op het ritme van die ujjayi ademhaling. Deze ademhaling die er niet alleen voor zorgt dat je zachter voor jezelf gaat worden, maar die er ook voor zorgt dat je zenuwstelsel kalmeert. Je zenuwstelsel is een prachtig netwerk van cellen dat informatie opneemt en verwerkt. Dit complexe systeem heeft heel simpel uitgelegd 3 standen; een ruststand waarin je ontspannen bent en blijdschap, liefde en verdriet kunt voelen. Je voelt je verbonden met je omgeving. Een actiestand waarin je lichaam zich klaar maakt om te vechten en/of te vluchten en emoties tijdelijk worden geblokkeerd. En een verdoofde stand, waarin je bent bevroren, je lusteloos en weinig energiek voelt. Deze laatste 2 standen zijn standen die je onder andere beschermen tegen gevaar. Je lichaam kan dus in een van deze twee laatste standen blijven door een trauma. Het woord trauma klinkt als een heftige nare gebeurtenis en dat kan het zeker ook zijn. Neem bijvoorbeeld seksuele en emotionele mishandeling of oorlogstrauma. Maar het kunnen ook ‘kleine’ trauma’s zijn. Het gevoel van onveiligheid dat je in je jeugd hebt gehad of werd jij wel écht gezien door je ouder(s)? Wanneer jij vroeger bijvoorbeeld verdriet had, ergens boos om was en hebt geleerd om dat vooral niet te voelen, niet te zeuren en hup maar door te gaan, slaat het lichaam dit als een trauma op. Wat voor trauma het ook is, op een gegeven moment wordt het voor je lichaam steeds moeilijker om terug te gaan naar die eerste ruststand van het zenuwstelsel. Tel daarbij ook nog eens op dat we vandaag de dat ook nog de hele dag ‘aan’ staan door WhatsApp, sociale media, stress in werk of relationele sfeer en je lichaam blijft in die 2e of de 3e stand.

Ashtanga Yoga


Het doen van de houdingen van de Ashtanga Yoga, je lichaam op het ritme van je ademhaling bewegen, zorgt ervoor dat je zenuwstelsel kalmeert en dat je ruimte maakt in je lichaam. Ruimte zodat deze trauma’s doorvoelt kunnen worden en hierdoor oplossen. Het kan dus voorkomen dat je tijdens het doen van Ashtanga Yoga plots overmand wordt door verdriet of andere emoties. Door te blijven bewegen, te blijven ademen en het verdriet, de woede, pijn of wat dan ook de ruimte te geven om nu wel aanwezig te mógen zijn geef je dat trauma de ruimte die het, destijds al, verdiende. Vaak weet je tijdens zo’n moment niet de reden waarom je je zo voelt en dat is ook helemaal niet belangrijk. Uiteindelijk stap je na je yogales opgelucht je mat af, letterlijk en figuurlijk weer een beetje lichter. Een kleine kanttekening die ik hierbij wil plaatsen is dat yoga geen wondermiddel is, het vergt regelmatige beoefening en overgave aan de methode die Ashtanga Yoga is.

Dit is dan nog maar een klein onderdeel van Ashtanga Yoga, er is nog zo veel te vertellen over bijvoorbeeld de weerstand die je lichaam en geest gaan geven wanneer je yoga echt gaat voelen, de overgave aan deze methode, de filosofie achter deze prachtige yogavorm, de adem enzovoort.

Wil je nog wat meer weten over trauma of over welk effect je verleden, je opvoeding, op je lichaam heeft? De boeken Traumasporen van Bessel van der Kolk en Wanneer het lichaam Nee zegt van Gabór Mate zijn beide aanraders. En dit filmpje is zeer verhelderend over de werking van ons zenuwstelsel.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *